گیلان

استان گیلان از شمال به دریای خزر متصل بوده و دارای مرز آبی با کشورهای حاشیه دریا می‌باشد و از طریق آستارا نیز دارای مرز خاکی با جمهوری آذربایجان است .مساحت گیلان ۱۴٬۰۴۴ کیلومترمربع و جمعیت آن طبق سرشماری ۱۳۹۱، ۲٬۴۸۰٬۸۷۴ نفر است.بخش وسیعی از استان گیلان را جلگه گیلان تشکیل داده که به‌وسیله رسوبات رودخانه سفیدرود پدید آمده و همچنین بخش دیگری از استان نیز که صفحات جنوبی آن را دربرمی گیرد، کوهستانی است. ازاین‌رو انواع خاک‌های جلگه‌ای، کوهپایه‌ای کوهستانی در سطح این منطقه دیده می‌شود.آب و هوای استان گیلان معتدل می‌باشد که ناشی از تأثیر آب و هوای کوهستانی البرز و دریای خزر است. این استان به دلیل همجواری با دریای خزر منطقه‌ای با رطوبت زیاد بوده و رطوبت نسبی آن بین 40 تا 100 درصد است. فصل خشکی در طول سال مدت زیادی دوام ندارد (در حدود یک ماه از نیمه خرداد تا نیمه تیرماه) و در غالب اوقات باران می‌بارد. بارندگی در تمامی نواحی استان به یک‌میزان صورت نمی‌گیرد.بیش‌ترین ریزش در سطح دشت مربوط به شهر بندرانزلی می‌باشد و حداقل بارندگی در حوالی رودبار، لوشان و منجیل صورت می‌پذیرد. روزهای یخبندان کوتاه و پراکنده بوده و سرما به‌ندرت از 1- درجه تجاوز می‌کند.در میان شهرستان‌های استان، آستارا سردترین و بندرانزلی گرم‌ترین نقاط می‌باشند. درحالی‌که لاهیجان با هوایی مطلوب‌تر از سایر نقاط استان، زمستان‌های گرم‌تر و تابستان‌های خنک‌تر است.

مزیت های منطقه

مزیت های استان گیلان با در نظرگرفتن شرایط و اوضاع اقلیمی و جغرافیایی در 3 بخش صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات به شرح زیر می باشد:

  • صنعت و معدن:
  1.  وجود ظرفیتهای معدنی و معادن دولومیت ، مرمریت ، میکای سیاه(بیوتیت) و زغال سنگ.
  2.  مزیت نسبی وداشتن پتانسیل اولویت دار ایجاد پالایشگاه وصنایع نفت وگازو پتروشیمی، بااستفاده از منابع نفت و گاز دریای خزر.
  3.  مزیت نسبی درایجادکارگاه های پشم شوئی وشستشوی پشم وپشم ریسی.
    ایجاد واحد های تبدیل پشم خام به نخ و پشم رسینده شده می توان به عنوان مواد اولیه صنایع نساجی استفاده شود.
  4.  مزیت نسبی ووجود پتانسیل در ایجاد صنایع چرم و کفش ولباسهای چرمی.
    ایجاد صنایع تبدیلی چرم میتواند سودآوری بسیار بالا در بازار داخلی به همراه آورد.هم اکنون بسیاری از چرم داخلی تولید کشور های همسایه مانند ترکیه است.
  5.  مزیت نسبی درایجادصنایع تبدیلی،تکمیلی ،بسته بندی سبزیجات،وصادرات آن به کشور روسیه ،صنایع تبدیلی لبنی وفرآورده های آن،بسته بندی وکنسرو انواع گوشت سفید و قرمز و ماهی،صنایع روغن کشی و کنسرو زیتون و بسته بندی محصول زیتون منطقه رودبار و منجیل .
    کشور روسیه با گستردگی و جمعیت بالا می تواند به عنوان بازاری پرسود و پرکشش هدف برای عرضه محصولات تولیدی باشد.
  6.  مزیت نسبی درایجاد صنایع تبدیلی نوغانداری وبافت ابریشم و صنایع وابسته به آن ازجمله تولیدخامه ابریشم قالی بافی.
    صنایع تبدیلی پیله های ابریشم میتواند باعث خودکفایی در زمینه مواد مورد نیاز صنعت قالی بافی و خروج ارز شود.
  • کشاورزی: 
  1. مزیت نسبی در تولید محصولات باغی نظیرپرتغال،چای،توت نوغان،کیوی،فندق،زیتون.
    تولید محصولات باغی  میتواند نیاز داخلی را برآورده نماید.لازم به ذکر است که بازار روسیه نیز قابل دسترس می باشد.
  2. مزیت نسبی در تولید شلتوک، هندوانه، خیار و سایر محصولات جالیزی و دانه های روغنی.
    به دلیل وجود آب کافی میتوان با کشت محصولات جالیزی در این منطقه به جای دیگر مناطق کم آب داخلی، تولیدات مورد نیاز را پاسخگو بود.
  3. مزیت نسبی در فراورده های دامی نظیر شیر، گوشت مرغ، ماهی، خاویار، عسل و پیله ابریشم.
    بازار روسیه به اندازه کافی بزرگ است که می توان عرضه محصولات را علاوه بر داخل، به خارج صادرات نمود.
  4. مزیت نسبی در دامداری و دامپروری.
    امکان کشت علوفه در این استان در سطح وسیع فراهم است.لذا اگر در کنار علوفه و آب کافی، نژاد دامی مناسب این بوم پرورش داده شود،گوشت و فرآورده های لبنی بیشتردر کنار سودآوری بالاتر تولید خواهد شد.
  5. مزیت نسبی در شیلات وآبزی پروری.
    وجود رودخانه ها و مجاورت دریای خزر امکان فعالیت در حوزه پرورش ماهیان سردآبی و همچنین استخر های پرورشی در کنار زمین های کشاورزی را ممکن ساخته است.
  6. مزیت نسبی درپرورش کرم ابریشم وتولید ابریشم.
    پرورش کرم ابریشم توسط واحد های کوچک خانگی امکان پذیر است و پیشنهادی برای بانوان خانه دار چه در محیط روستا و حتی شهری می باشد.
  • خدمات:
  1.  وجود پتانسیل و مزیت نسبی در ارائه خدمات مرزی با وجود منطقه آزاد تجاری – صنعتی شمال کشور (بندر انزلی) و دسترسی به کشورهای اطراف دریای مازندران و خدمات بازرگانی.
    بازار روسیه به اندازه کافی بزرگ و پرکشش است که میتوان باتوجه به روابط خوب فعلی بین دو کشور از آن بهره برد.
  2. مزیت نسبی در فعالیتهای مرتبط با گردشگری با وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی( با ظرفیت برد ملی و منطقه ای) و پتانسیل توسعه زیرساختهای گردشگری در استان.
    با بهره مندی از حضور گردشگران داخلی در فصول مختلف و همچنین گردشگران خارجی می توان خدمات گردشگری را توسعه داد برای مثال می توان خدمات رفاهی و اقامتی خرد و ... به آنها پیشنهاد داد.

 

اولویت سرمایه گذاری صنعتی در بخش صنایع کوچک تبدیلی در استان

1-قطعه بندی  ، انجماد و بسته بندي مرغ و آبزیان

2-غذاي آماده و نيمه آماده از گوشت مرغ (به جز سوسيس و كالباس)

3-توليد ، تبديل و عمل آوري توليدات جانبي از كشتارگاه طيور و ضايعات مرغ

4-احداث كشتارگاه دام  

5-احداث كشتارگاه طيور  

6-بسته بندي تخم مرغ

7- توليد ، تبديل و عمل آوري توليدات جانبي از كشتارگاه دام و ضايعات دامي

8-ارتقاء و توسعه واحدهاي لبني

9- غذاي آماده حيوانات ( دام و طیور و آبزیان )

10-  احداث شاليكوبي مدرن

11-  بسته بندي برنج

12-خشك كردن و سيلوي شلتوك

13- احداث كارخانه پاربويل

14-  تبديل ضايعات  وزائدات  محصولات کشاورزی برنج(از قبیل فرآوري كاه و كلش و پوسته سبوس و روغن سبوس)

15-آرد غلات (به جزء گندم)

16- احداث سردخانه کنترل اتمسفریک C.A و زیر صفر

17- درجه بندي و بسته بندي و فرآوری ميوه جات و سبزي و محصولات گلخانه ای

18-درجه بندي و بسته بندی گل و گياه

19-انبارهاي سرد نگهداری  محصولات کشاورزی

20-روغن کشی از دانه های روغنی (غير از روغن زيتون)

21- بسته بندي كره گياهي

22-توليد و بسته بندي كنجاله

23-اسانس و عرقيات گياهي

24- تولید انواع پكتين

25-فرآوري و بسته بندي گياهان دارويي

26-بسته بندي چاي  و  پودر چاي كافئين و آنتي اكسيدان

27-فرآوري و بسته بندي قارچ

28-فرآوري و بسته بندي بادام زميني و فندق

29- در خصوص کود زیستی ( بیولوژیک ) استعلام و هماهنگی با دفتر امور صنایع کشاورزی ضروری می باشد.

30- در خصوص کود های آلی ( بجز ورمی کمپوست )بر اساس نیاز استان و با در نظر گرفتن واحدهای در دست احداث و میزان مواد اولیه در استان جزء اولویت ها است.

31-طرح های صنایع تبدیلی در مناطق ویژه اقتصادی با تاکید بر صادرات ( در صورت فعال بودن منطقه ویژه)

32- طرح های صنایع تبدیلی در شهرستان هایی که بیش از 60% پیشرفت فیزیکی دارند.

33- توسعه و تکمیل زنجیره های تولید صنعت طیور با هماهنگی کارگروه زنجیره مذکور

 

امارنامه کشاورزی

برآورد سطح، ميزان توليد و عملكرد در هكتار محصولات زراعي استان گيلان در سال زراعي 94-93

                                                                                                                ميزان توليد   ((واحد : هكتار – تن – كيلوگرم))

نام محصول آبى ديم جمع
گندم 210 12,505 12,715
جو 138 7,328 7,466
شلتوك دانه متوسط مرغوب 20 0 20
ذرت دانه اى 47 177 224
نخود 2 1 3
لوبيا 399 2,697 3,096
عدس 12 361 373
توتون و تنبا كو 504 0 504
سويا 0 41 41
آفتابگردان روغني 0 4 4
كلزا 0 72 72
سيب زمينى 307 480 787
پيا ز 1,601 233 1,834
گوجه فرنگى 63 158 221
خربزه 440 448 888
هندوانه 8,469 15,363 23,832
خيار 668 519 1,187
يونجه 0 295 295
شبدر 296 4,285 4,581
ذرت علوفه اي 0 280 280

 

ميزان توليد فرآوردههاي پروتئيني استان گيلان طي سالهاي مختلف

                                                                                                                                                                               واحد : هزار تن

سال ميزان توليدگوشت قرمز ميزان توليدشير ميزان توليدگوشت مرغ ميزان توليدتخم مرغ ميزان توليدعسل
78 30,58 268 20 4,5 2,41
83 29,14 251,96 50,91 11,01 2,91
88 23,17 161,06 71,27 12,86 3,76
92 24,74 175,3 84,9 17,63 6,85

 


نیازمندی های موجود در گیلان